"Adevarata calatorie a descoperirii nu inseamna a cauta taramuri noi, ci a vedea cu ochi noi." (Marcel Proust)
Let’s Do It, Romania!
Copilul rade: "Intelepciunea si iubirea mea e jocul."
Tanarul canta:
"Jocul si intelepciunea mea e iubirea. "
Batranul tace:
"Iubirea si jocul meu e intelepciunea. "

Lucian Blaga

marți, 19 februarie 2008

Integritatea - cea mai importanta calitate a unui coach

Va recomand un articol de Bruno Medicina: Cea mai importanta calitatea a unui coach. Sursa: Business Education

"Exemplul nu este calea cea mai buna de a influenta pe ceilalti. Este singura." Albert Schweitzer

Articolele despre coaching se inmultesc, si se pare ca s-a declansat o competitie in a furniza definitii despre ce ar trebui sa faca si sa nu faca un coach, ce este si ce nu este coaching-ul, care trebuie si care nu trebuie sa fie tehnicile folosite, care este si nu este parcursul de formare optimal, care este si care nu federatia cea mai buna, s.a.m.d.Nu adaug vocea mea la acest cor, mai ales ca am recitit articolele mele de anul trecut si nu pot decat sa confirm– cu mai multa forta, daca doriti– ceea ce deja am scris: “un coach este in primul rand un antrenor personal, ce iti permite sa atingi un nivel de performante care ar fi imposibil de atins muncind singur, iar concentrarea asupra performantei si rezultatele concrete sunt cele care definesc munca de coach asa cum o inteleg eu”. Eventual, pe baza acestei definitii, nu pot sa ascund ca raman foarte sceptic cand vad cat de multa atentie se da la aspectele formale (federatii, parcursuri, procedeuri, ore de formare, s.a.m.d) si cat de putina la ceea ce intr-adevar conteaza, adica ce rezultate obtin intr-adevar clientii care apeleaza la noi. Adica, ma scuzati daca insist asupra acestui concept, dar daca citesc ca lucrul cel mai important pentru a-ti alege un coach este sa stii din ce federatie face parte si cate ore de formare are, este ca si cum ti-ai alege o melodie verificand din ce asociatie face parte compozitorul si cate ore i-a luat sa o scrie: criteriul acesta mi se pare cat se poate de departe de conceptul meu de Total Quality, si nu ma convinge deloc. Inca o data, tot ce mi se par interesante sunt rezultatele concrete care se obtin, restul fiind palavrageli. Firesc, este o parere strict personala.

Acestea fiind spuse, mi se pune destul de des intrebarea “care este, dupa parerea ta, principala calitate personala pe care trebuie sa o aiba un coach daca vrea sa fie de succes in activitatea lui si sa obtina – tocmai – rezultate de la client?" In privinta asta nu am nici cea mai mica indoiala, si raspunsul este – pentru multi – cat se poate de deranjant: conditia “sine qua non” pentru a fi un bun coach este coerenta dintre ceea ce spui si ceea ce faci!“

Fa ce spune popa si nu ce face popa” se pare ca este o atitudine cat se poate de raspandita la orice nivel, si poate asta explica de ce atata lumea vrea sa se ocupe de consultanta, training, coaching, counseling, mentoring, si cine mai stie ce. Poate se considera ca e mult mai comod sa spunem celorlati ce au de facut, decat sa facem noi. E adevarat, poti sa fii un medic foarte bun si totusi sa fii tu insuti bolnav; poti sa fii un consultat de cuplu extraordinar si totusi viata ta personala sa fie un dezastru; poti sa fii un antrenor de basket si totusi sa fii in carucior cu rotile. Dar totusi astea sunt oarecum exceptii si in alte domenii nu functioneaza deloc: ati accepta indrumare financiara de la un mort de foame? Ati accepta sfaturi dietetice de la un obez?

Deci, datorita specificului activitatii de coach, incoerenta dintre ceea ce spune clientilor si ceea ce face mi se pare devastatoare pentru relatia cu un client si, mai ales, in vederea obtinerii rezultatelor de performanta.

In viziunea mea, un coach este, in primul rand, un model pentru ceilalti si nu numai pentru clienti; este cineva care te inspira sa dai cel mai bun din tine, uneori prin simpla sa prezenta (si cred ca toti cunoastem persoane care au acest efect asupra noastra, si care poate nu au auzit niciodata de cuvantul “coaching”). Si singura cale de a obtine acest rezultat este de a comunica prin propriile actiuni ca anumite trasaturi de succes, sanatate, echilibru, autostima, rezultate - trasaturile de invingator, daca ne place cuvantul – pot fi intr-adevar atinse urmarind parcursul pe care il propunem celorlalti. Lumea ar trebui sa constientizeze, prin exemplul nostru personal, ca “intr-adevar, se poate trai mai bine”.

In timp ce daca tot ce oferim este lipsa de integritate, neingrijire, nepasare si incoerenta, munca noastra nu va avea nici cel mai mic efect pozitiv. Asa ca sa incercam sa folosim tehnica “Walk what you talk” in munca noastra de coach: poate descoperim ca functioneaza mai bine pentru rezultate si pentru CV-ul nostru decat 12 certificari si 500 de ore de formare telefonica intercontinentala...

© Bruno Medicina

Niciun comentariu:

Promotii editura Trei

Promotii editura Publica

Recomandare SMILE 21 +

Recomandare SMILE 21 +
Ghid turistic online

Cărţi utile pentru dezvoltarea personală

Autocunoaştere /Autoeducare / Inteligenţă emoţională şi socială/Comunicare

- Albrecht, K. (2007), Inteligenţa socială, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Bennett-Goleman, Tara (2002), Alchimia emoţională, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Carnegie, Dale (1999), Secretele succesului, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Collet, P. (2005), Cartea gesturilor, ed. Trei, Bucureşti
- Cooper, R.K (2006), Resursele nebănuite, ed. Amaltea, Bucureşti
- Csikszentmihalyi, M. (2007), Starea de flux, Curtea Veche, Bucureşti
- Deep, S. & Sussman, Lyle (1996), Să acţionăm inteligent, ed. Polimark, Bucureşti
- Filliozat, Isabelle (1997), L’intelligence du coeur, ed. Marabout, Franţa
- Goleman, D. (2001 a), Inteligenţa emoţională, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Goleman, D. (2005 b), Emoţiile distructive, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Goleman-Bennett, Tara (2002), Alchimia emotionala, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Horn, S (2005), Arta conversaţiei Tongue Fu!, ed. Amaltea, Bucureşti
- Jeffers, Susan (2001), Oser briser la glace, ed. Marabout, Franţa
- King, L (2004), Secretele comunicării,ed. Amaltea, Bucureşti
- Maltz, M. (1999 a), Psiho Cibernetica, Imaginea de sine – Cheia spre o viaţă mai bună, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Maltz, M. (2002 b), Magia imaginii personale, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Peseschkian, N. (2005), Poveşti orientale ca instrumente de psihoterapie, ed. Trei, Bucureşti
- Prutianu, Ş. (2005), Antrenamentul abilităţilor de comunicare, ed. Polirom, Iaşi
- Robbins, A. (2001), Putere nemărginită, ed. Amaltea, Bucureşti
- Salomé, J. (1997, 2004 a), Pour ne plus vivre sur la planète TAIRE (une méthode pour mieux communiquer), ed. Albin Michel
- Salomé, J. (2002 b), Dacă m-aş asculta, m-aş înţelege, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Salomé, J. (2002 c), Curajul de a fi tu însuţi, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Salomé, J. (2006 d), Trăind cu tine însuţi, ed. Ascendent, Bucureşti
- Schwartz, David J. (1998), Puterea magică a gândului, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Souza, B. (2007), Născut pentru a reuşi, ed. Amaltea, Bucureşti
- Scott, P. M. (2001), Drumul către tine însuţi, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Şoitu, L. (2001 a), Pedagogia comunicării, ed. Institutul European, Iaşi
- Şoitu, L. (2006), Restul comunicării(lor) sunt eu, ed. Ars Longa, Iaşi
- Tolle, E. (2004), Puterea prezentului, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Ziglar, Z. (2000 a ), Dincolo de vârf, Curtea Veche, Bucureşti - Ziglar, Z. (2002 b), Motive pentru a zâmbi, Curtea Veche, Bucureşti

Învăţare rapidă /Creativitate

- De Bono, E. (2003), Gândirea laterală, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Ostrander, Nancy, Ostrander, Sheila, Schroeder, Lynn (2002), Tehnica învăţării rapide, ed. Amaltea, Bucureşti
- Ponagoreţ, Oana, Armeanu, C.M. (2005), Tehnici de superînvăţare, ed. Tipoalex, Alexandria
- Roco, Mihaela (2001), Creativitate şi inteligenţă emoţională, ed. Polirom, Iaşi
- Stoica Constantin, Ana (2004), Creativitatea, ed. Institutul European, Iaşi
- Stoica Constantin, Ana & Caluschi, Mariana (2005), Evaluarea creativităţii, ed. Performantica, Iaşi
- Wenger, W. & Poe, R., (2002), Factorul Einstein, ed. Amaltea, Bucureşti

Negociere /Managementul conflictului

- Cornelius, Helena & Faire, Shoshana (1996), Ştiinţa rezolvării conflictelor, ed. Ştiinţă & Tehnică, Bucureşti
- Fisher, R., Patton, B., Ury, W. (1995), Succesul în negocieri, ed. Dacia, Cluj-Napoca
- Fleming, P. (2004), Învaţă arta de a negocia într-o săptămână, Grupul Editorial Cosmos Viking Pinguin, Bucureşti
- Lewicki, R J & Hiam, A (2008), Arta negocierii in afaceri (ghidul pentru incheierea unei afaceri si rezolvarea conflictelor), ed. Publica, Bucuresti
- Shapiro, Lisa (1998), Conflictele şi comunicarea, ed. Arc (carte tradusă în limba românăcu sprijinul Fundaţiei Soroş)
- Souni, H. (1998), Manipularea în negocieri, ed. Antet, Bucureşti
- Stoica Constantin, Ana (2004 a), Conflictul interpersonal, ed. Polirom, Iaşi
- Ury, W. (1994), Dincolo de refuz, Editura de Vest, Timişoara

Leadership /Management/ Teambuilding

- Blanchard, K. & Johnson, S. (2001), Manager la minut, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Blanchard, K. & O’Connor, M. (2003), Managementul şi valorile, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Bossidy, L. & Charan R. (2006), Finalizarea, ed. Amaltea, Bucureşti
- Canfield, J., Hensen, M:V., Hewitt, L. (2004), Puterea concentrării, ed. Amaltea, Bucureşti
- Carnegie, D. (2002), Liderul poţi fi tu, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Collins, J. (2006), Excelenţa în afaceri, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Covey, St. R. (2000), Managementul timpului sau cum să ne stabilim priorităţile, ed. Allfa
- Covey, St. R., Eficienţa în 7 trepte, ed. All
- Derlogea, Ş (2006), Teambuilding. 50 de jocuri şi rolul lor în consolidarea echipei, ed. Amaltea, Bucureşti
- Dornan, J.M (1999), Secretele succesului, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Maxwell, J.C (2006 a), Dezvoltă liderul din tine, ed. Amaltea, Bucureşti
- Maxwell, J.C (2002 b), Dezvoltă liderii din jurul tău, ed. Amaltea, Bucureşti
- Maxwell, J.C (2002 c), Cele 21 de calităţi ale liderului, ed. Amaltea, Bucureşti
- Maxwell, J.C (2002 d), Atitudinea învingătorului, ed. Amaltea, Bucureşti
- Maxwell, J.C (2004 e), Eşecurile pot conduce la succes, ed. Amaltea, Bucureşti
- Maxwell, J.C (2006 f), Harta succesului, ed. Amaltea, Bucureşti
- Maxwell, J.C. (?), Totul despre lideri, atitudine, echipa, relaţii, ed. Amaltea, Bucureşti
- Morgenstern, Julie (2005 a), Tehnica organizării lucrurilor, Amaltea, Bucureşti
- Morgenstern, Julie (2005 b), Tehnica organizării timpului, Amaltea, Bucureşti
- Gerber, M. (2003 a), Mitul intreprinzătorului, ed. Amaltea, Bucureşti
- Gerber, M. (2004 b), Mitul managerului, ed. Amaltea, Bucureşti

Vânzări /Marketing /Educaţie financiară

- Carlson, R. (1999), Nu-ţi face griji, fă bani, ed. Vremea, Bucureşti
- Charvet, Shelle Rose (2006), Cuvinte care schimbă minţi, ed. Amaltea, Bucureşti
- Duran, J.J (2006), Fă-ţi o firmă, vinde-o şi îmbogăţeşte-te, ed. Amaltea, Bucureşti
- Gates, B. (2002), @faceri cu viteza gândului, ed. Amaltea, Bucureşti
- Hill, N (1998), De la idee la bani, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Kiyosaki, R.T (?), Cadranul banilor, ed. Amaltea, Bucureşti
- Kiyosaki, R.T & Lechter, Sharon L. (2002), Afaceri interactive, ed. Amaltea, Bucureşti
- Klontz, B., Kahler, R, Klontz, R. (2007), Ce relaţie ai cu banii?, ed. Amaltea, Bucureşti
- Tracy, B. (?), Cele 100 de legi supreme ale succesului în afaceri, ed. Amaltea, Bucureşti
- Ziglar, Z. (2002), Arta vânzării, ed. Amaltea, Bucureşti

Cărţi de Analiza tranzacţională (AT)

- Berne, E. (2003 a), Jocuri pentru adulţi. Psihologia relaţiilor umane, ed. Amaltea, Bucureşti
- Berne, E. (2006 b), Ce spui după Bună ziua?, ed. Trei, Bucureşti
- Catry, Claudine, Derouet, Gilda, Muller, Jean-Louis (2007, ediţia a V a), De l’analyse transactionnelle à l’action transactionnelle, ESF éditeur
- Lassus, R. (2000), Analiza tranzacţională, ed. Teora, Bucureşti

Cărţi de Gestalt -terapie

- Moreau, A. (1999 a), Putere, autonomie, vindecare, ed. Astrobios, Bucureşti
- Moreau, A. (2005 b), Viaţa mea aici şi acum. Gestalt-terapia, drumul vieţii, ed. Trei, Bucureşti
- Moreau, A. (2005 c), Aici şi acum. Ghidul psihoterapeutului (vol. 1+2), ed. Astrobios, Bucureşti
- Moreau, A. (2006 d), Ca să trăieşti mai bine în prezent, împacă-te cu trecutul, ed. Trei, Bucureşti
- Moreau, A. (2007 e), Psihoterapie. Metode şi tehnici, ed. Trei, Bucureşti

Cărţi de NLP (Programare neurolingvistică)/ Coaching

- Bandler, R. (1990), Un cerveau pour changer, InterEditions, Paris
- Bandler, R. & La Valle, J. (2000), NLP. Învaţă să convingi, ed. Amaltea, Bucureşti
- O'Conneor, J. & Lages, A. (2006), Coaching cu NLP, ed. Curtea Veche, Bucureşti
- Szekely, Andy (2000), NLP, Calea succesului, ed. Amaltea, Bucureşti
- Whitmore, J (2008), Coaching pentru performanta (formare profesionala, performanta si scop), ed. Publica, Bucuresti